Search
  • Sanna Majander

Joogan kahdeksan haaraa: ASANA

Asanat ovat kolmas ja varmasti meille kaikille tutuin osa joogan kahdeksan haaraista ohjeistoa. Keho on mielen temppeli, ja sen hoito on tärkeä vaihe henkistä kasvua. Asanoiden kautta kehitämme kykyä keskittyä, jotka molemmat ovat välttämättömiä meditaatiolle. Ahimsaa eli väkivallattomuutta toteuttaen asanaharjoitus on turvallinen: tee ajatuksella, ei mekaanisesti, ei toisiin harjoittelijoihin tai opettajaasi vertaillen.


Joogan alkuperäinen ajatus ja asanaharjoituksen tavoite on ollut voimistaa ja avata kehoa niin, että istuminen vaivatta lootusasennossa eli padmasanassa 333 minuuttia on mahdollista! Huh. Eli kaiken harjoittelun tavoite on ollut valmistaa meitä meditaatioon.


Nykyisin asanaharjoittelun tavoitteeksi riittää vallan hyvin kivuttomuus, vaivaton ja vahva keho sekä helppous ja viihtyminen omissa nahoissamme. Tässä ajassa korostuu myös pysähtymisen, hiljentymisen ja palautumisen harjoitteleminen. Nyky-yhteiskunnan vaatimukset eivät sellaisenaan salli 3000 vuotta vanhojen opetusten soveltamista arkeen. Muistetaan suhteuttaa joogan opetukset tähän päivään, omaan tilanteeseen ja historiaan.

Ota asanaharjoittelun ohjenuoraksi rutiini ja siinä pysyminen, josta puhuttiin Niyamien kohdalla. Astangajoogan isän Pattabhi Joisin sanoin:


Practice, and all is coming