Search
  • Sanna Majander

Joogan kahdeksan haaraa: DHYANA JA SAMADHI


Dhyana on nimitys meditaatiolle ja meditatiiviselle mielen hiljaisuudelle. Joskus joogaharjoituksessa tai meditaatiota harjoitellessa käy niin onnellisesti, ettei mieli enää harhailekaan vaan hiljenee. Tällöin dharana eli keskittyminen on syventynyt dhyanaksi, meditaatioksi. Mielen aaltoilu on hidastunut, ja olo tyyni ja vapaa.

Ilmiötä ei pidä ajatella ylimaallisena, harvojen herkkuna, johon tavan tallaaja ei koskaan tule kykenemään. Arjessa puhutaan tutummin flow-tilasta kun viitataan itseään ylläpitävään, keskittyneisyyden tilaan, jossa työskentely on vaivattomasti ja virtaavasti etenevää. Juoksijan flow on yksi meditaation ilmenemismuoto ja kestävyysurheilijoille tuttu. Dynaamisessa joogassa flow saavutetaan kun keho tietää mitä on tekemässä: asanoiden virta, hengitys ja mieli toimivat saumattomasti yhteen.


Yin jooga ja restoratiivinen jooga tarjoaa meille mahdollisuuden minimeditaatioihin, jotka kestävät asanan mitan kerrallaan. Se voi levottomalle mielelle olla myös helpottavaa: saa ikään kuin uuden mahdollisuuden aloittaa alusta, kun asana vaihtuu. Parhaimmillaan palauttavan joogan harjoitus on itsessään hiljaista meditaatiota ja syvää tietoista läsnäoloa. Huomaat ottaneesi etäisyyttä ulkoisiin tekijöihin, opettajan ääneen ja kanssajoogeihin. Hiljaisuudessa mieli ei tuota juuri lainkaan ajatuksia, vaan se on kirkas, rento ja vapaa.


Samadhi on meditaation korkein tila, jota Patanjali kuvaa ekstaasiksi. Tässä viimeisessä vaiheessa vaiheessa mieli ja keho sulautuvat; meditoija ja meditoitu, ajattelija sekä ajatus imeytyvät yhdeksi. Syntyy rauha joka ylittää kaiken ymmärryksen. Puhutaan autuudesta, jossa voi kokea suurta yhteyttä maailmankaikkeuden kanssa. Lopulta jäljelle jää pelkkä puhdas tietoisuus.


Joogan kahdeksan haaraisessa elämän ohjeessa vaiheet 5 -8 ovat kaikkein haastavampia ja vaativat paljon harjoittelua. Meditaatiota ja Samadhia tavoitellessa on hyvä muistaa, että jooga on prosessi ja vie aikansa ennen kuin on mahdollista päästä edes Dharanan tasolle. Anna siis itsellesi aikaa, ole kärsivällinen ja armollinen, pidä ohjeistukset mielessäsi ja jatka säännöllistä ja vilpitöntä harjoittelua niin joogamatolla kuin sen ulkopuolella.


Tämä projekti harvoin etenee tyylipuhtaasti rauhattomasta mielestä kohti ylimaallista valaistumisen tilaa. Harjoitus on joka päivä erilainen. Tämän päivän harjoitus ei kerro välttämättä yhtään mitään siitä, millainen seuraava harjoitus tulee olemaan, siksi joogamatolle kannattaa palata myös huonoina päivinä. Säännöllinen harjoitus pitää yllä henkistä polkua, pitää oven auki läsnäololle ja kaiken mullistavalle sisäiselle muutokselle. Matkan varrella koetut häivähdykset kirkkaasta tietoisuudesta valavat luottamusta siihen, että suunta on oikea.


Milloin viimeksi koit syvää yhteyttä kanssaihmisissn, universumiin? Milloin koit sellaista kauneutta, joka vetää sanattomaksi?