Search
  • Sanna Majander

Joogan kahdeksan haaraa: PRANAYAMA



Pranayaman eli hengityksen hallinnan on tarkoitus on luoda yhteys kehon, mielen ja tunteiden välille. Hengityksen tietoisella säätelyllä ja pidentämisellä ohjaamme elämänenergian eli pranan kulkua kehossa. Ilma on ensisijainen fyysinen välittäjäaine pranassa ja hengittäminen on paras tapa saada valta pranasta.


Hengitys peilaa suoraan ja vahvasti tunnetilojamme. Stressaantuneena ja peloissamme hengitämme epäsäännöllisesti ja pinnallisesti rintakehällä, kun taas rauhallisina hengityksemme on syvää, rentoa ja vapaata. Viesti kulkee myös toisinpäin: voimme tietoisella hengittämisellä vaikuttaa mielen myrskyihin – ja toisaalta alakuloon ja alavireisyyteen - tasapainottavasti. Pranayaman tavoitteena on saattaa mieli täydelliseen kontrolliin ja vähentää mielen ja kehon reagointia ulkoisiin ärsykkeisiin.


Fysiologisesti hengityksen avulla vaikutetaan vagus- eli kiertäjähermoon stimuloivasti. Säännöllisellä harjoittelulla sydämen syke hidastuu, resilienssi eli palautumiskyky rasituksesta vahvistuu, verenpaine laskee ja univaikeudet helpottuvat.

Seuraavan kerran, kun huomaat tekeväsi liian montaa asiaa yhtäaikaa tai tunnet orastavaa ahdistusta, kokeile vuorosierainhengitystä eli Nadi Sodhanaa. Vuorosierainhengitys on kuin painaisi aivojen resetointinappia!


Ota mukava istuma-asento, jossa voit vaivattu suoristaa selkäsi ja avata sydänkeskuksen. Rentouta vasen käsi mukavasti syliisi. Sulje oikean käden etu- ja keskisormi kämmenen sisään TAI vaihtoehtoisesti ojenna etu- ja keskisormi kulmakarvojen väliin ikäänkuin ankkuriksi. Peukalo ja nimetön toimivat aktiivisesti tässä harjoituksessa.


1. Sulje silmäsi ja hengitä syvään sisään ja ulos nenän kautta.

2. Sulje oikea sierain oikealla peukalolla.

3. Hengitä sisään vasemman sieraimen kautta hitaasti ja tasaisesti.

4. Sulje vasen sierain nimettömällä sormella niin, että molemmat sieraimet pysyvät suljettuina; pidä hengitystäsi hetken sisäänhengityksen lopussa.

5. Avaa oikea sieraimesi ja vapauta hengitys hitaasti oikean puolen kautta; pidä tauko uloshengityksen lopussa.

6. Hengitä hitaasti oikean puolen läpi.

7. Pidä molemmat sieraimet suljettuina nimettömällä ja peukalolla. Avaa vasen sieraimesi ja vapauta hengitys hitaasti vasemman puolen kautta.

8. Toista 5-10 kierrosta.


Aisti energiatasojasi ja tunnetilaa harjoituksen jälkeen. Huomaatko eron?